فرخنده باد هشتم مارچ
نسرین مفید نسرین مفید

روزنه های امید ، پس از آنکه ،زنان ستیهنده کارگاه بافندگی شهر نیویارک ،جسورانه بر تارک سیاه استبداد در هشتم مارچ سال 1857ترسایی تاختند ، به روی زنان جهان باز شد . وسازمان ملل متحد ، که زمانی در پاسداری ازجنگ وجنگ افروزان پدیدار گردیده بود ، نیز بر این راستی گردن نهاد و در سال 1977 ترسایی پذیرفت که ازهشتم مارچ به مثابه روز همبستگی با زنان جهان تجلیل بعمل آید .

درست از زمانیکه گردن گشایان بر گردونه سیاست جهان سپنج تکیه کردند ومرگ را به پاسداری از خواست های خود به کار گماشتند ، وبا پی ریزی ریا و آیین های خشکمغزانه وموازین متحجر وناپویا اماج سرزنش آزار وازیت زنان را فراهم کردند . زنان از کار مثمر اجتماعی به حاشیه رانده شدند . در اروپا این طلسم سیاه جادویی جنس سالاری با انقلابات اجتماعی درز برداشت وبزودی شکست ولی در کشور های آسیایی ، افریقایی و امریکای لاتین که هنوزنشه ی خواب های گذشته گرایی از سرهای تعصبگرایان نپریده است بر تری جویی در فرهنگ وروش ومنش مردم چهره می نمایاند .

در کشور عزیز ما افغانستان که با درد ودریغ تعصب دد منشانه وتحجر ابلهانه نسبت به زنان در تار وپود جامعه ی ما ریشه دوانیده است . این تعصب وخشونت نسبت به زنان به گونه های به حاشیه راندن زنان ازکار اجتماعی، در چهار دیوار خانه زندانی ساختن ، لت وکوب وحشیانه ، به اتش زدن ، دست وپا ویا گوش وزبان بریدن وازدواج های اجیاری بازتاب می گردد .

اکنون که ، به کمک تمدن جهان پیشرفته شر ایط واوضاع ریخت وپاش فرهنگ زن ستیزی در کشورفراهم شده ،لازم است ،تا زنان افغان چی در داخل کشور وچی در بیرون از مرز ها دست بدست هم بدهند و در پاسداری از حریم اندیشه رهایی زن افغان از ستم قرون وسطایی باهم یکپارچه ومتحد شوند. لازم است تا هر گونه گرایش های سمتی ، اندیشه وی ,ایدئو لوژیکی ، قومی وسازمانی را کنار بگذارندواز هرنوع خودخواهی ، خود مطرح گرایی ، که اندیشه والای تشکل ؛ همیاری وهمآوایی زنان را خدشه پذیر می سازد ،دوری جویند وباباور راستین ، دید فراخ ، گذشت انسانی در راه رهایی زن افغان دست بدست هم بدهند. در این راستا نباید فراموش کرد که از کارکردها، تجارب واندوخته های پیشکسوتان راه نجات زنان افغان استفاده کردن وطرح یک اندیشه والای انسانی وهیومنیستی که در آن به آزادی ونهادینه کردن دموکراسی رجحان داده شود را در نظر داشتن کشتی مقصود ما را به سر منزل نجات خواهد رسانید . تکروی ، لجاجت وخود مطرح گرایی که اندیشه گردون تاز را از باروری باز میدارد . عواملی اند که نهضت رهایی زن افغان را از طلسم جادویی واپسگرایان متحجر به رکود مواجه می سازند.

به امید روزی که درفش آزادی زنان افغان از زیر سلطه ی ظلم واستبداد قرون وسطایی به اهتزاز درآید . هشتم مارچ روز جهانی وهمبستگی زنان را به همه زنان ومادران جهان ،به ویژه به زنان ومادران افغاان به زنا ن ستیهنده ومبارز کشور که پرچم پر افتخار رهایی راه زن را بردوش های خود کشیده اند به زن مبارز داکتر اناهیتا راتبزاد ودیگر زنان ومادران مبارز کشور شادباش می گویم .

 با احترام

 


March 6th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي